Sociale media

Spes Nostra Kuurne op sociale media


Je wordt ermee om de oren geslagen, de jongeren zijn met niks anders bezig - maar wat is het nu eigenlijk: sociale media? Zijn er dé sociale media? Wat doen ze, hebben we ze nodig en is dat niet gevaarlijk? Kortom, wat zijn sociale media?

Hoewel er vaak gepraat wordt over ‘sociale media’ alsof het een groep is, is het eigenlijk een verzamelnaam voor alle websites waar iedereen inhoud kan opzetten. Rechtstreeks contact met de andere gebruikers, interactie, reactie en uitwisseling van informatie staan hierbij centraal: jij deelt informatie over jezelf, je leven, waar je bezig bent of wat je interesseert, en anderen reageren daarop. Dat is meteen de grootste waarde van sociale media: de toegang tot informatie. Persoonlijke informatie van vrienden en familie, maar ook nieuws, analyses en meningen van anderen. Voor veel mensen maakt sociale media deel uit van hun leven: het is een hobby, tijdverdrijf, maar kan ook helpen bij schoolwerk, als je op zoek bent naar een expert of een publiek. In de klas kan het een manier zijn om leerlingen tegelijk mediawijs te maken én met leerstof te laten bezig zijn.
Wij zetten als school dan ook vooral in op het delen van informatie, evenementen, foto's, filmpjes ... met leerlingen, ouders en geïnteresseerden. We doen dit via Facebook, Instagram en YouTube. Neem gerust een kijkje via de onderstaande links:









In de les zetten we sociale media in voor mediaopvoeding, om kennis op te bouwen, om eventueel samen te werken, om te motiveren en om de communicatie te verbeteren, voor het bewust maken van: fake news, (verdoken) reclame, online grooming ... . Gebruik van sociale media om actief leren te stimuleren. Sociale media kunnen leerlingen zelf aan de slag laten gaan met het verzamelen, selecteren, verwerken en delen van informatie. Ze leren zelfstandig bezig te zijn met de leerstof en voelen zich er meer bij betrokken.