Internationaal

Spes Nostra opent haar blik op de wereld!

Duitsland


Spes Nostra vindt het belangrijk de leerlingen een ruime blik op de wereld te bieden. Internationalisering, het verkennen van nieuwe oorden met een open geest en de kennismaking met andere talen en culturen dragen we daarbij hoog in het vaandel. Met de talenleerlingen uit het vijfde jaar zetten we een project met de Gesamtschule in Gronau op touw. Onze leerlingen communiceren daarbij op verschillende tijdstippen met elkaar in het Duits over onderwerpen uit hun dagelijks leven. De Duitse partners doen op hun beurt hetzelfde in het Nederlands. De bedoeling is elkaar uiteindelijk fysiek te ontmoeten naar het einde van het schooljaar toe.

Een selecte groep gemotiveerde zesdejaars bieden we daarnaast graag de kans om de Duitse cultuur op te snuiven tijdens een uitwisseling met de Georg-Goldstein-Schule in Bad Urach, in de Schwäbische Alb. In september trekken onze leerlingen naar Duitsland en begin oktober maken wij de Duitse leerlingen op onze beurt wegwijs in Spes Nostra. Elke deelnemer wordt vast gekoppeld aan een partner met wie ze samen lessen volgen, een bedrijf bezoeken, toeristische uitstappen doen (o.a. naar Stuttgart en Tübingen, etc.). De voertalen van het project zijn Nederlands en Duits. De ervaring is telkens verrijkend gebleken voor zowel de leerlingen als de begeleidende leerkrachten. To be continued!



Parijs


“Paris, c’est toujours une bonne idée !” en daarom biedt de school de leerlingen van het vierde jaar om de 2 jaar de kans zich in te schrijven voor een driedaagse naar deze schitterende stad. De leerlingen logeren tijdens deze reis bij gastgezinnen zodat ze kunnen proeven van “la vraie vie à la française”.

Overdag bieden we hen een gevarieerd programma aan waarin er plaats is voor heel wat cultuur. Denk maar aan musée d’Orsay, Dôme des Invalides, het paleis van Versailles met zijn schitterende tuinen, de gezellige kunstenaarswijk Montmartre met de bekende Sacré-Coeur, … Daarnaast is er ook tijd voor ontspanning met een boottocht op de Seine en krijgen de leerlingen tijdens een stadswandeling langs belangrijke trekpleisters wat vrije tijd om de lichtstad zelf te ontdekken. 

Kortom: Parijs, cultuur en ontspanning, de ideale mix voor een leuke driedaagse!


Londen


Wij brengen de leerlingen bij Engelse gastgezinnen onder. Op die manier worden ze aangemoedigd om de Engelse taal te spreken en zo komen ze rechtstreeks in contact met de “British way of life”. 
Het programma ziet er ongeveer als volgt uit: guided tour van de stad, bezoek aan de St Paul’s kathedraal, het wassenbeeldenmuseum van Madame Tussaud, de wissel van de wacht aan Buckingham Palace en het British Museum. Bovendien bieden wij ook een musical aan.
Vanzelfsprekend zal er nog tijd voorzien zijn om de stad op eigen houtje te verkennen. Op dag twee is er ook een keuzeprogramma met een viertal opties.

Marcq-en-Baroeul


Onze leerlingen Moderne Talen uit het vijfde jaar worden getrakteerd op een uitwisseling met de leerlingen van het lycée in Marcq-en-Baroeul, een Frans stadje dat praktisch om de hoek van Rijsel ligt.
In het eerste deel van de uitwisseling komen de Franse leerlingen bij ons op bezoek. In de loop van de voormiddag leren de leerlingen elkaar op een speelse manier kennen via ludieke spreekoefeningen. ’s Middags lunchen we gezellig samen en in de namiddag nemen we hen mee naar Kortrijk voor een interactieve stadswandeling.
In het tweede deel van de uitwisseling trekken wij met onze bende richting Marcq-en-Baroeul.
Wat een geweldige manier om nieuwe vrienden te maken en de Franse cultuur te ontdekken!

Berlijn-Krakow: 6de jaar


Onder het motto “Berlin ist eine Reise wert” trok Spes Nostra Kuurne op 24 april 1984 met vijfde- en zesdejaars voor het eerst naar de toenmalige hoofdstad van de DDR. Het was een hele onderneming, zo’n reis naar het Oostblok. Twee jaar later werd Krakau als tweede bestemming daaraan toegevoegd. De confrontatie met een heel ander politiek, economisch en sociaal systeem maakte diepe indruk. Onze “alternatieve” schoolreis was geboren.
De geschiedenis heeft intussen haar werk gedaan, maar de reis is even boeiend gebleven. De rode draad ervan is het verhaal van de twintigste eeuw: twee wereldoorlogen, de koude oorlog, en de Oost-Europese revolutie, met als hoogtepunten de verdeelde stad Berlijn en het vernietigingskamp Auschwitz.
Op deze afscheidsreis zijn de vriendschappen tussen onze zesdejaars hechter dan ooit. Ze krijgen nog eens de kans om samen te ontspannen, maar toch is de reis veel meer dan enkel ontspanning: ze is een aangrijpend pleidooi voor het respecteren van de mensenrechten.
We zijn er dan ook van overtuigd dat deze “Polenreis”, die we met een heel team van leerkrachten voorbereiden en begeleiden, voor hen een onvergetelijke ervaring is, die we in de toekomst zullen blijven aanhouden.

Internationale samenwerking met St. Mary's (Croydon, UK)


In het vierde jaar krijgen alle leerlingen de kans om te kandideren voor een uitwisselingsproject met St. Mary’s Catholic High School uit East-Croydon (Londen, UK). Deze uitwisseling wil vooral een immersieproject zijn om leerlingen te laten kennismaken met een andere school, het leven aan de rand van een grootstad, maar ook en vooral om over de landsgrenzen heen nieuwe vriendschappen te smeden.
De uitwisseling bestaat uit twee fasen. De Britse leerlingen zakken af naar Kuurne. Hier verblijven ze bij onze leerlingen. Dit is voor hen al een totaal andere wereld en omgeving dan ze gewoon zijn bij hun thuis. Wat later in het schooljaar wordt de omgekeerde beweging gemaakt en trekken wij vanuit Kuurne richting Croydon. Daar verblijven we in gastgezinnen. De leerlingen volgen een aantal lessen mee in elkaars school om te proeven van een andere schoolcultuur en onderwijssysteem. We slaan tijdens deze uitwisselingsweken de handen in elkaar om te werken rond een gezamenlijk project met als einddoel een podcast voor en door jongeren. Zo gingen we in het verleden al aan de slag met onderwijs, duurzaamheid en toekomstige technologieën. Ten slotte verkennen we ook de dichtstbijzijnde stad, Kortrijk en Londen, waar er naast wat cultuur opsnuiven eveneens tijd is om wat souvenirs te shoppen.
Onze jongeren leren hoe leeftijdsgenoten over grenzen heen in een totaal andere wereld opgroeien. Ze ontdekken hoe belangrijk het is om gastvrij te zijn zodat de ander zich welkom voelt. Ze ervaren dat heel wat zestienjarigen belang hechten aan dezelfde dingen als zij; muziek, vriendschap, hun toekomst. Kortom, een levenservaring om nooit meer te vergeten!

Y(our)E(urope)Y(our)S(ay) 2018


Onze school werd geselecteerd om België te vertegenwoordigen op het grootschalige evenement Your Europe, Your Say 2018. Samen met 32 andere scholen uit heel Europa - de 28 EU-lidstaten en 5 kandidaat-lidstaten - trok een delegatie op 15 en 16 maart 2018 naar Brussel om te debatteren over de rol die cultuur kan spelen in de toekomst van Europa.

Onze leerlingen deden dit samen met leerlingen uit onder meer Bonn, Göteborg, Podgorica, Porto, Tallinn, Tirana en Venetië. Ze brainstormden, debatteerden en stemden over drie voorstellen waarmee de Europese instellingen bij de beleidsvorming rekening zullen houden. Zij werden begeleid door meneer Goerlandt.

EPAS


Donderdag 9 mei, Europadag. Met de EPAS-werkgroep planden we daarvoor tussen de middag een quiz in het atrium. Het werd een ren-je-rot spelletje waarbij het atrium in beletterde vakken werd verdeeld, er telkens meerkeuzevragen gesteld werden, en de leerlingen in het vak met de correcte letter moesten gaan staan. Wie het fout had, viel af. Wie als laatste overbleef won overheerlijke, boules de berlins voor de hele klas!